Wednesday 3 August 2011

Tazkirah Bulan Ramadhan



Ada lima perkara yang kita selalu idam kan dalam hidup ini. Dan Semuanya ada care untuk kita dapatkan :


1: Wajah yang cantik – solat subuh   
* Semua orang nak wajah yang cantik kan? So banyak2 kan la solat subuh dan menjaga aurat ok. Insyaallah. :-)

2: Duit yang banyak – solat zohor   
* Sape yang nak miskin kan? Kalau tak nak miskin banyak2 kan la solat zuhur dan yang paling penting berusaha mencari rezeki k. :-)

3: Kesihatan yang baik – solat asar   
* Ak yakin tak ada sape yang suka sakit. So kalau tak nak sakit banyak2 kan solat asar ok. hee

4: Anak2 yg cerdik dan berjaya macam kita – solat maghrib   
* Serius ibu bapa mana yang tak nak tengok anak2 berjaya kan. Kalau mana yang dah ada keluarga, banyak2 kan solat magrib tuk kejayaan anak2. Insyallah. :-)

5: Tidur yang nyenyak tanpa ganguan – solat isyak     
* Kalau korang semua takut kena nighmare or tak cukup tido ke, korang solat dulu sebelum tido k. hee

" Kata Nabi Muhammad S.A.W; siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezki yang berkat dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatan badan dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 yg bermanfaat dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yang nyenyak . "

Tapi semua kena ingat janganla kita solat dengn berharap kan sesuatu ganjara darinye sesungguh nye solat tu ada la satu kewajipan buat kita. Tunaikan la sebaik nya dan jage la solat seperti mana korang jage diri dan maruah korang. 

* Aku ni pun bukan baik sangat. Ada gak cacat celanya dalam solat dan pergaulan. Hope kita smua bole jadi insan yang cemerlang dunia dan juga akhirat. Amin. :-)

Dan percaya la kawan2 semua bahawa Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ' Surah Al-Baqarah ayat 286 '


2 comments: