Tuesday 23 August 2011


Salam ramadhan semua...

Emm harini nak cakap sikat la ape yang aku rasa pada bulan puasa ni.
Aku rasa seronok bila puasa menjelang, sebabnya dah nak raya kan.
Plus semua orang suka kan bila nak raya. Sape yang tak suke tu giler la namenye.

Tapi......Bulan ramadhan ni aku rasa semacam je. Aku rasa takut dan kurang enak sangat sebab puasa dah nak habis.

Bagi aku yang rasa macam tu mungkin aku belum cukup lagi tampung pahala di bulan ramadhan ni.
Yela, Tahun ni aku berpuasa dalam keadaan aku keje.

Keje shift aku tak menentu. ape la nasib an..Kalau dulu selalu jugak la aku pergi tareweh.
Tapi kali ni bila aku keje malam aku tak dapat nak ke masjid tunaikan sama-sama denagn jemaah. :-(
Kadang-kadang tu aku wat dekat rumah je. Bab ustaz aku ada beritahu tareweh bole tunaikan dekat rumah tanpa imam.

So aku wat la. Tapi tak ada la talkin tareweh tu..heee

Dan lagi satu aku rasa diri aku kurang bercakap benda2 yang tak bagus dan bila aku nak buat satu dosa kecil pun
aku akan pikir balik mengenang kan bulan mulia ni. *Mungkin ni jadi satu sebab aku takut nak tingglkan bulan mulia ni kot.

Plus pula aku rasa just satu bulan/30 hari puasa ni belum tentu boleh hapuskan dosa aku yang lama-lama.
Bila dipikirkan balik banyak dosa bergelumang pada diri aku ni. Plus tinggalkan benda-benda wajib dulu2 masa budak2. hee


Serius aku sayang bulan ramadhan ni. 

Ya Allah, Sesungguhnye ko maha mengetahui dan maha segala-galanya, Aku sebagai hambamu ya Allah memohon maaf di bulan ramadhan ni
Ampunkan la segala dosa-dosa aku yang telah lama. Dosa2 besar yang aku lakukan dan segala dosa2 kecil juga. Sesungguhnye dosa kecil bole membuatkan menjadi dosa besar. Nauzubillah..Rahmatila hidup aku serta hidup kesemua keluarga aku dan yang paling utama ibu dan ayah aku ya Allah. 

Rahmati dan lindungi la mereka sepertimana mereka merahmati dan melindungi ku semasa aku dari dalam perut ibuku lagi ya Allah.
Bahagiakan la mereka di dunia dan akhirat sana nanti. dan jauh la mereka dari azab dunia,kubur dan akhirat.

Buka kan la syafaat bulan ramadhan ini pada kami semua serta umat2 islam yang lain..Amin - Amin Ya Allah.



* I'm Very afraid if you gone, My life will back as previously. Dont go and if you want to leave me. Please give me your intercession before you go...

4 comments:

  1. ameen. isk isk nice post :Db
    ye betul. takut kan, ntah dpt ntah tidak jumpe Ramadhan yg akan dtg. aku pun takut sbb kali ni first time keje time Ramadhan, balik dah pukul berapa, haruslah tarawikh pun lambat buat kat rumah kan. tp insyaAllah Allah tu kan Maha Mengetahui & Penyayang, dgn niat n ingat dekat Dia je dah ada pahala ape lagi kalau kite usahakan n buat amalan wajib & sunat.

    mak aku slalu ckp masa dah makin hilang keberkatan dia. dulu nk abis setahun rasa LAMAAA. sehari rasa lameee nye nk abis, skrg ni sebulan mcm seminggu je.

    anyway sempena 10 malam akhir, this is a nice post on malam al-qadr kalau kau nk bace :D http://ms.langitilahi.com/edisi-ramadhan-lailatul-qadar-itu-malam-tadi/

    anyway, semoga Allah ampunkan dosa kite sume & all umat Islam in this whole wide world. ameen.

    p/s: btw, aku.. x brape suke raya |D haha dulu lg la, time raye je aku down.. so aku ni gile laaa? >.>

    ReplyDelete
  2. Mariam : amin..thanks ye..:))

    Dayang: emm tu la..aku takut aku xdpt jpe ramdhan ni lagi wei....dah la sethun kna tunggu..memang la mse skng laju kan..tp sethun nyawa kite bila2 mse bole trik kan...huhuh..

    emm tol tu..mse laju je kan..aku xasa pn dah sbulan aku pose..mcam bru semnggu je asa wei...tu yang aku asa smacam je bila stiap ari pikirkan....huhu...

    emm insyaallah n amin ya rabbal alamin..:)

    hhahha..ko bkn gile wei...ko alien..aneh...but tggu jap...! npe ko xske lak ni? :-?

    ReplyDelete
  3. betul tu, mmg takut kekadang kalau terfikir psl nyawa boleh ditarik bile2, mmg xtido malam aku T^T hmm jd pade aku la kan, ape yg kite boleh buat is, usaha byk2 dlm beberapa malam akhir Ramadhan yg tinggal. Doa kat Allah diberi peluang lg utk beramal dlm Ramadhan depan. :D

    hahaha aku alien. abe kate kau makhluk asing :)) sbb xsuke.. mmmmm susah nk terangkan, pjg cite die XD;; senang cite mcm aku xdah x brape boleh nak paham erti hepi time raya.

    ReplyDelete